GRUPA STARSZAKÓW zajęcia 33 (08.05.20.r)

GRUPA STARSZAKÓW, 07.05.2020, 19:59
  1. 05. 2020

Temat: Ile wody jest w butelce?

Kochani Rodzice, dziś zachęcam Was, abyście pozwolili dzieciom pobawić się wodą, a przy okazji zapoznali je z zagadnieniami dotyczącymi pomiaru płynu: litr, pół litra…

Potraktujcie dzisiejsze zadania, jako zabawę, do wykonania w dowolnej chwili, może przy wieczornej kąpieli, a może w słoneczny dzień na podwórku…

Mierzenie płynów to kompetencja, którą dzieci nabywają z radością. Wystarczy trochę wody w wannie, misce, jakieś miseczki, kubeczki po jogurtach, butelki o rożnych pojemnościach, lejek… Lanie wody w matematyce ma sens! ;)

 

  1. Co zrobić, aby dzieci wiedziały, że płynu jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się go więcej albo mniej?

 

O tym, jak wiele tutaj zależy od operacyjnego rozumowania, można się dowiedzieć obserwując dzieci i słuchając ich wyjaśnień w trakcie opisanych tu ćwiczeń.

Potrzebna jest butelka plastikowa, bez etykiety, z nakrętką (duża butelka po wodzie mineralnej lub po napojach). Napełnić ją trzeba wodą do wysokości 1/3. Żeby ułatwić dziecku obserwację,można wodę zabarwić kroplą tuszu, odrobiną farby lub zwyczajnym mlekiem.

Dorosły stawia butelkę przed dzieckiem i mówi:

– Zakręć ją dokładnie i sprawdź, czy się woda nie wylewa… Gotowe? Przyjrzyj się wodzie, ile jej jest? A teraz wolniutko przewracaj butelkę i obserwuj, co się dzieje z wodą.

Dziecko obserwuje zmianę w wyglądzie wody. Dorosły pyta:

– Czy teraz wody jest tyle samo co poprzednio?

Nie należy się dziwić, jeżeli sześciolatek odpowie:

– Teraz wody jest mniej –  I pokazuje to palcem. Niektóre dzieci stwierdzają:

– Wody jest teraz więcej – Te popatrzyły na powierzchnię, a nie na wysokość słupka wody. Nie przeszkadza im to, że własnoręcznie zakręciły butelkę i nic się z niej nie wylało. Ważne jest, aby dorosły nie pouczał, nie poprawiał i nie tłumaczył. Rzecz nie polega na słownym wyjaśnianiu, ale na gromadzeniu doświadczeń. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 

Trzeba przygotować pięć jednakowych butelek po wodzie mineralnej lub sokach (przezroczyste, plastikowe, bez etykiet, z zakrętkami). Potrzebny będzie lejek i dzbanek z zabarwioną wodą. Dorosły ustawił na stole butelki w szeregu. Wlał do nich wodę, tak że w jednej butelce jest wody mniej, a w drugiej więcej. W każdej inna ilość. Zwraca się do dziecka:

– Sprawdź, czy w butelkach jest tyle samo wody? Jeżeli jest za dużo, odleję, gdy za mało, doleję…Ważne, aby butelki znajdowały się na wysokości wzroku dziecka. Dziecko porównuje wysokość słupa wody w butelkach, a dorosły – jeśli trzeba – dolewa i odlewa. Czyni to tak długo, aż dziecko stwierdzi:

– W butelkach jest tyle samo wody. Zwracam uwagę, że nie jest tu ważne co sądzi dorosły. Dziecko ma być przekonane o równej ilości wody w każdej z butelek. Dorosły proponuje:

– Przewróć powoli butelkę pierwszą, trzecią, piątą (pokazuje).

– Patrz, co się dzieje z wodą… Teraz dorosły pyta:

– Jak myślisz, czy nadal we wszystkich butelkach jest po tyle samo wody?

Zdecydowana większość sześciolatków odpowie:

– Nie.

Jeżeli bowiem dzieci skupiają się na porównywaniu słupków wody, wskazują stojące butelki i mówią:

-Tu jest więcej.

Gdy patrzą na powierzchnię wody w butelkach, pokazują leżące i oświadczają:

– Tu jest więcej.

Dorosły proponuje:

– Postawmy wszystkie butelki. Jeszcze raz zobaczymy, jak to jest z tą wodą?Gdy stoją butelki, to wody jest tyle samo?… Przewracajmy powoli butelki: drugą i czwartą… .

– Czy teraz wody jest tyle samo w butelkach?

Nie należy oczekiwać, aby po tych doświadczeniach dziecko już potrafiło ustalić stałość ilości płynu przy obserwowanych zmianach w wyglądzie.

 

  1. Ile kubków wody mieści się w butelce?

Potrzebna jest jedna butelka z poprzedniego ćwiczenia, kubek (może być po jogurcie), lejek, mazak i dzbanek z zabarwioną wodą. Dorosły proponuje:

– Wlej do butelki jeden kubek wody… Zaznacz kreską na butelce, ile jej jest… Wlej drugi kubek

i znowu zaznacz… Wlej trzeci i zaznacz…Wlej czwarty i zaznacz… Czy pamiętasz, ile kubków wody wlałeś do butelki?

Dziecko zajęte wlewaniem wody nie liczyło kubków. Wystarczy jednak,aby dorosły pokazał rysowaną podziałkę, a ono już potrafi odpowiedzieć. Liczy kreski i oznajmia:

– Tam są cztery kubki wody. Jeżeli są kłopoty, dorosły pomaga:

– Trzeba wylać wodę, a potem nalewać kubkami, obserwować podziałkę i liczyć. Ćwiczenie trzeba kontynuować wlewając kubkami wodę do butelki rysując podziałkę, aż butelka będzie pełna. Teraz wiadomo już, ile kubków wody mieści się w butelce. Można to ćwiczenie prowadzić dalej. Dziecko odlewa trochę wody z butelki i pokazuje, ile jej zostało. Po zastanowieniu odpowiada na pytanie:

– Ile kubków wody jest jeszcze w butelce?

Ćwiczenie będzie atrakcyjne, jeżeli przyjmie postać zagadki: dorosły zamyka oczy, dziecko wlewa wodę do butelki kubkami i mówi:

– Otwórz oczy i powiedz, ile kubków wody wlałem do butelki? Dziecko zamyka oczy, dorosły dolewa (albo odlewa) trochę wody i mówi:

– Otwórz oczy i powiedz, ile kubków wody jest w butelce?

 

Pięciolitrowa butelka to już duża rzecz. Jeśli macie ochotę możecie sprawdzić, ile kubeczków (miarek) zmieści się w pięciolitrowej butelce. To zadanie dla wytrwałych, ale mających do dyspozycji butelki o poj. Litra i dwóch można ułatwić sobie pracę. Niech dziecko sprawdzi, ile razy musi przelać wodę z butelki litrowej do pięciolitrowej, by ją napełnić. A co, gdyby dziecko chciało wykorzystać butelkę dwulitrową? Pewnie trochę poeksperymentujecie…

 

  1. Ile to jest: 1 litr, 2 litry, pół litra?

Tę serię ćwiczeń można przeprowadzić dopiero wówczas, gdy dziecko w poprzednich ćwiczeniach stwierdza z przekonaniem: Jest tyle samo wody. Nie przeszkadza mu zmiana w wyglądzie przelewanej wody, która sugeruje, że może być jej więcej lub mniej. Potrzebne będą butelki po wodzie mineralnej lub po sokach o pojemności: 2 litry, 1 litr i pół litra, lejek i dzbanek z wodą. Dorosły pokazuje butelki dziecku i wyjaśnia:

– Ludzie umówili się, żeby płyny mierzyć litrami. W tej butelce mieści się jeden litr (pokazuje), a w tej dwa litry. Sprawdź. Dziecko wypełnia litrową butelkę, a potem przelewa tę wodę do 2-litrowej i widzi, że woda wypełniła dużą butelkę do połowy. Napełnia ponownie litrową butelkę, przelewa wodę do 2-litrowej, i widzi, że teraz duża butelka jest pełna. Może więc stwierdzić:

– W dużej butelce mieszczą się dwa litry wody. Dorosły pokazuje małą butelkę i mówi:

– Tu mieści się pół litra wody. Sprawdź, czy woda z dwóch takich butelek wypełni litrową butelkę (pokazuje ją). Dziecko wykonuje to polecenie. Ta seria ćwiczeń stanowi dobre przygotowanie dzieci do nauki matematyki w szkole. Ucząc się tam o jednostkach pomiaru cieczy, nie będą miały okazji do praktycznych doświadczeń. Nauczycielka pokaże im obrazki z narysowanymi naczyniami i napisami: 1 litr, 2 litry itd. Dziecko, które wcześniej nie eksperymentowało z wodą, niczego nie zrozumie. Potrzebna jest rozmowa: skierowanie uwagi we właściwe miejsce, skłonienie do namysłu, porównanie i wyprowadzenie wniosku. Sam kontakt z wodą nie wystarczy.

 

Dla chętnych polecam krótki filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=RiiwZSWOF1g

 

 Karta pracy, cz. 4, s. 32–33.

Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

Sok jabłkowy lub woda , szklanki o różnej pojemności, kubek plastikowy.

Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.

Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z pomocą rodzica lub samodzielnie pojemności butelek.

 

TAK PRACOWAŁY DZIŚ NASZE PRZEDSZKOLAKI

dav