GRUPA STARSZAKÓW zajęcia 18 (16.04.20.r.)

GRUPA STARSZAKÓW, 15.04.2020, 20:00

16.04.2020

 

Witajcie moi Kochani. Mam nadzieję, że wczorajsze zajęcie, filmiki i ciekawostki o ptakach podobały Wam się… Czy jesteście gotowi na ciąg dalszy?…

 

Zadanie 1 (na rozgrzewkę)

 

 

Pióra biało-czarne,

buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone.                      (bocian)

 

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła.                        (jaskółka)

 

Już po lesie kuka,

gniazdka sobie szuka.

Jak znajdzie, podrzuca jaja,

niech inni je wygrzewają.                (kukułka)

 

Śpiewa wysoko

piosenki do słonka,

głos ma podobny

do drżenia dzwonka.               (skowronek)

 

 

Zadanie 2

 

Karta pracy, cz. 3, s. 67.

Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.

 

Zadanie 3

 

 Opowieść ruchowa przy muzyce – „Wiosna”. Drodzy Rodzice włączcie nagranie dowolnej muzyki  instrumentalnej o pogodnym charakterze.  Dzieci starają się obrazować tekst ruchem.

 

Rodzic: Wiosna wychodzi na spacer.

Dzieci: kładą ręce na biodrach, maszerują.

R: Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty.

Dz: wykonują przysiady, dotykając dłońmi dywanu,

R: Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć.

Dz: przechodzą do leżenia na plecach,

R: Głęboko oddycha, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze.

Dz: wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami,

R: – Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej. Zobaczę, co słychać w sadzie.

Dz: wyciągają nogi przed siebie, rozsuwając lekko na boki; przeciągają się, unosząc ręce w górę, na boki,

R: Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę.

Dz: wykonują podskoki, obroty, wyciągają ręce w górę,

R: Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni.

Dz: wykonują kilka podskoków obunóż w przód,

R: Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków.

Dz: przechodzą do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi; wykonują skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho,

R: Pora wracać do domu. Zanim to zrobię, porozmawiam z drzewami.

Dz: pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew (z różnym natężeniem).

 

 Zadanie 4

 

opowiadanie: „Tęcza w kropli wody” Hanny Zdzitowieckiej

Deszcz pada już od rana. Ewunia i Jaś z noskami przylepionymi do szyby przyglądają się spływającym po szybie kropelkom.
O, znowu jedna upadła na szybę! zatrzymała się na chwilę i teraz toczy się powolutku…
Natrafiła na drugą… Obie połączyły się i z dwóch małych zrobiła się jedna duża. Biegnie ku dołowi prędziutko, zsuwa się coraz niżej…
Po drodze zagarnia jeszcze kilka kropli i już teraz malutki, wąski strumyczek spływa aż na ramę okienną.
Ewa próbuje liczyć, ile potrzeba kropelek, żeby zrobił się strumyczek.
– Jedna, dwie, trzy, cztery… Ale kropelki nie czekają i biegną coraz prędzej. Niełatwo je policzyć, kiedy się umie rachować tylko do dziesięciu. Coraz to coś się pomyli i trzeba zaczynać od początku.
Zapatrzyły się dzieci na deszczowe krople. Świata dookoła nie widzą, tylko te kropelki – szare jak niebo, przykryte chmurami i jak woda z kałuży za oknem.
Wtem…
– Co to?
Pośród szarych kropelek jedna zabłysnęła wszystkimi kolorami tęczy.
– Co się stało?!
Dopiero teraz zauważyły dzieci, że deszcz przestał padać i przez szare chmury przecisnął się jeden malutki, słoneczny promyk. To on zapalił te różnobarwne iskierki w kropelce na oknie. W ostatniej kropelce deszczu, która zatrzymała się na szybie.
– Już nie pada! Możemy wyjść do ogródka!
Ewunia biegnie pierwsza, za nią nadąża Jaś, ile tylko ma siły w malutkich nóżkach. Już chlapie woda pod bosymi stopami.
– Jak ładnie! Deszcz wymył liście i kwiaty…
Ewa rozgląda się, podnosi głowę do góry i woła Jasia:
– Zobacz, jaka śliczna tęcza na niebie! Ile tu kolorów!
Czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, błękitny, szafirowy i fioletowy. Tak samo jak w kropelce wody na szybie!
Ale tęcza w kropelce na szybie jest mała, malutka, a tęcza na niebie sięga z jednego końca nieba na drugi. Od rzeki, aż hen, do lasu daleko, daleko…
Ileż to takich małych kropelek musi się zebrać razem, żeby na niebie zajaśniała wielka, szeroka wstęga tęczy.

 

Rozmowa na temat  opowiadania:
– Co zobaczyły dzieci w kropelce deszczu?
– Jakie kolory ma tęcza?
– Ile ma kolorów?

– Czym można namalować tęczę?

 

Zagadka, której rozwiązanie, da odpowiedź na pytanie :)

 

W jednym pudełku mieszka ich wiele
A do tych krążków śpieszy pędzelek
(farby)

 

Pudełko z farbami dostali też Olek i Ada od rodziców, z okazji świąt wielkanocnych. Postanowili wykorzystać je do pomalowania jajek:

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=60

 

Zadania dla 6-latków:

 

Analiza i synteza słuchowa słowa „farby”.

Dzieci dzielą słowo farby na sylaby i na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab, a ile głosek. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę f słychać na początku (futro, flaga, fasola…), w środku słowa (agrafka, alfabet, wafle…).

Dzieci dzielą imię Franek na sylaby i na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.

Dzieci głośno dzielą na głoski słowa: farby, Franek. Wypowiadają głoskę f: długo: fffyyyy… krótko: f, f, f, f.

Głoska f jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko.

Pod schematami słów: farby, Franek, dzieci zaznaczają miejsca głoski f niebieskimi kartonikami. Potem zaznaczają miejsca samogłosek czerwonymi kartonikami, a miejsca pozostałych spółgłosek – niebieskimi kartonikami. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

 

– Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod nimi modeli ich nazw.

– Kolorowanie na niebiesko liter f, F w wyrazach.

– Czytanie sylab, tekstu.

– Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.

– Łączenie liter z lukami w wyrazach. Odczytanie powstałych wyrazów.

– Wodzenie palcem po literze f: małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.

 

 

Zadania dla 5 – latków

 

– Spróbujcie odnaleźć jak najwięcej słów, zaczynających się głoską „f”. poproście rodziców o ich zapisanie. Podzielcie je na sylaby. Z ilu sylab składa się każde słowo?

 

–  Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia”, s. 67.

 

 

 

Jeśli macie w domu farby, namalujcie nimi, proszę, jakiś piękny obraz… To, co przyjdzie Wam do głowy, a może to, co najbardziej lubicie malować… koniecznie pochwalcie się efektami Waszej pracy.

 

Ściskam Was mocno i pozdrawiam serdecznie!!

 

TAK DZIŚ PRACOWALIŚMY

dav

dav

dav

dav