GRUPA MŁODSZA zajęcia 21 (21.04.20.r.)

GRUPA MŁODSZA, 20.04.2020, 20:26

21.04.2020   WTOREK

Porozmawiajmy o przyrodzie

1.Jak dbać o przyrodę? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Rodzic czyta opowiadanie

 

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok. – Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki. – Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę. – Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran. – Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków. – Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka. – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa. – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję. – Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo. – Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia. – Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby. – W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

 

2.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

 

− W jaki sposób Ada myła zęby?

− Dlaczego należy oszczędzać wodę?

 

Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dzieci, z pomocą rodzica, podają sposoby oszczędzania wody. Przykłady:

 

− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,

− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,

− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie

 

 

3.Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę w domu i w przedszkolu? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody.

 

Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.

 

  1. Jakie odgłosy wydaje woda? ( ćw. ortofoniczne)

– woda pluska –plum, plum …( dzieci powtarzają )

– woda chlapie – chlap, chlap…

– woda szumi – szszszszsz…

– woda pada- kap, kap…

– woda bulgoce- bul, bul…

 

  1. Zabawa – „Co tonie, co pływa i jak się nazywa”. Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko”. Uproszczony wniosek – toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

 

Polecam filmik edukacyjny:

 

Eksperymenty dla dzieci. CO PŁYWA, A CO TONIE?

 

https://www.youtube.com/watch?v=WaYaTVx4Ewg

 

 

  1. Oglądanie filmu „Woda – mamo, tato, co wy na to?” dostępnego pod adresem:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

 

  1. ZAGADKI O WODZIE.

 

ZAGADKI DLA MALUSZKÓW (3,4-LATKI)

Gdy go długo nie ma

Wszyscy narzekają,

a gdy przyjdzie, pod parasol

przed nim się chowają.(deszcz)

 

Do suchej nitki moknie nieraz

gdy po kąpieli ciało wycierasz. (ręcznik)

 

Zimny, biały z nieba leci,

bardzo go lubicie dzieci.

A gdy słońce mocniej grzeje,

to się woda z niego leje. (śnieg)

 

 

Zwykle się rozlewa, leje,

czasem jak kamień twardnieje.

Bez niej trawy usychają,

a zwierzęta umierają. (woda)

 

Spogląda z wysoka

na kurki na wannę.

Gdy go używasz

udaje fontannę. (prysznic)

 

Tęsknię do was niesłychanie,

Pamiętajcie więc o………….. (kranie)

 

Jak ten przedmiot się nazywa?

Jest za mały, by w nim pływać

Lecz, gdy woda z kranu ciurka

Biorę kąpiel, daję nurka. (wanna)

 

Podczas pogody

błękitem się mieni.

A podczas sztormu

burzy się i pieni. (morze)

  1. Domowe Laboratorium II ( oczywiście według Państwa domowych możliwości)

 

CZY COŚ W TEJ WODZIE JEST? – odgadywanie po smaku co to za roztwór . Najpierw dzieci wąchają płyny i próbują rozpoznać z czym zostały wymieszane, a następnie próbują.

1 szklanka – woda z cukrem

2 szklanka – woda z solą

3 szklanka – woda z cytryną

Wspólne ustalenie wniosku – NIE PIJEMY WODY NIEWIADOMEGO POCHODZENIA!

 

9.Praca z książką- czterolatki cz.2,nr 37

 

10.Kwiaty rosną.- praca plastyczna

Jest to moja propozycja , jeżeli chcecie wykonać ją w inny sposób też będę zadowolona, bo wiem jak pięknie pracujecie.

 

TAK PRACUJEMY