GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 9 (02.04.20.r.)

GRUPA CIEBŁOWICE, 01.04.2020, 20:39

02.03.2020 Czwartek

Był wiosenny świat roślin to teraz poznajemy zwierzęta związane z wiosną i ich zachowania. Zaczynamy od ptaków i ich wiosennych przylotach. Dzisiaj poznamy, jak zbudowany jest ptak i poznamy nazwy kilku z nich.

Cele na dziś:

– wzbogacanie wiadomości na temat ptaków; rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata; rozwijanie umiejętności czytania

– rozwijanie sprawności ruchowej

Zaczynamy:

1.Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Ptaki.

Książka (s. 56–57) dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, słuchają opowiadania czytanego przez Rodzica.

ptaki 5, 6latki – TUTAJ MOŻNA OBEJRZEĆ ILUSTRACJE Z KSIĄŻKI

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu.

Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. – Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lornetką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć. Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwierzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody… – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

2.Rozmowa na temat opowiadania – zadanie dla starszych dzieci, dzieci z młodsze z pomocą rodzica

Książka (s. 56–57) dla każdego dziecka. Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce, odpowiadają na pytania: Co robią ptaki wiosną? Kto to jest ornitolog? Następnie czytają tekst umieszczony pod obrazkiem.

3.Poznawanie budowy ptaka. –  Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

 

Ciekawostka: Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pustych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.

Wywiad z bocianem, z któego możemy się wiele dowiedzieć:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

 

  1. Zagadki. Mam nadzieję, że wiecie, jakie ptaki przylatują wiosną do Polski. Rozwiążcie proszę o nich zagadki, a nazwy ptaków podzielcie na sylaby (n-lka odczytuje zagadki, pokazuje zdjęcia ptaków wraz z podpisem).

 

  1. Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,

A po nasze żabki przybył aż z Afryki. (bocian)

 

  1. Śpiewa wysoko piosenki do słonka,

Głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

 

  1. Ten ptaszek, choć tak malutki,

Wielkie na niebie czyni kółka,

A nazywa się ……….. (jaskółka)

 

  1. Siedzi sobie na buku

Woła kuku, kuku. (kukułka)

 

  1. Wraca do budki lęgowej na drzewie

I czeka z radością na panią szpakową. (szpak)

Dopasowywanie nazw ptaków do zdjęć. Dzielenie nazw ptaków na sylaby i przeliczanie ich.

Pomoce: zdjęcia ptaków, nazwy ptaków

  1. Zabawa na przerwę w muzyce,

Biegajcie po sali jak ptaki swobodnie, a kiedy usłyszycie przerwę w muzyce, to zatrzymajcie się i zachowujcie się jak ptaki, których nazwę wymieni osoba dorosłą (zabawa przy muzyce Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku – Wiosna”).

 

Bociany – stoją na jednej nodze i wołają kle – kle.

Jaskółki – robienie jaskółki.

Kukułki – zatrzymanie się i wołanie ku – ku.

4.Ćwiczenia ruchowe, poniżej linki do układów tanecznych, udanej zabawy!

https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM

https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

 

Propozycję do dzisiejszego zajęcia poszukałam w Internecie, Waszym zadaniem jest uzupełnić karty pracy w książkach związane z ptakami i poszukać w Internecie pracy plastycznej dotyczące ptaków i podać link a najlepiej pochwalić się gotową pracą według inwencji twórczej.

NASZE POMYSŁY