GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 6 ( 30.03.20. r.)

GRUPA CIEBŁOWICE, 29.03.2020, 20:29

Poniedziałek 30.03.2020

W tym tygodniu i następnym Witamy Wiosnę i Święta Wielkanocne, w związku z tym proszę uzupełnić karty pracy związane z tymi tematami, można wykorzystać karty pracy z wyprawki plastycznej

fioletowa książka strona 52-80

czerwona książka strona 22-32

Cele: Zachęcanie do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, wiązanie ich z aktualną porą roku; wzbogacanie wiedzy na temat pierwszych wiosennych przemianach.

Dzisiaj zapraszam Was do zapoznanie z jednym pierwszych jej oznak, a to kwitnące i rozsypujące złoty pyłek leszczynowe bazie. Właśnie o tym jest opowiadanie M. Kownackiej, które dzieci mogą oglądać w teatrzyku cieni. Wystarczy zrobić sylwetę kota, słonka, kanarka, rybki, pieska.

Był sobie raz kot Białas taki, jak inne koty, ale on chciał być koniecznie złoty… Więc poszedł do słonka…..

– Miau…! Słonko! Niech mnie Twoje promyki wyzłocą!

– A po co? Jesteś biały, jak obłoczek na niebie – za nic nie wyzłocę Ciebie! Więc poszedł kot do kanarka, siadł przed klatką i miałknął:

– Miau! Kanarku! Pożycz mi swoją złotą kamizelkę! A kanarek Trili – lili, trili – lili śpiewa swoje trele.                                                                   Poszedł kot do rybki złotej, co w akwarium pływa…

– Miau, rybko złota rybko, hokus-pokus uczyń szybko, pożycz mi swój pancerz złoty, chce zachwycić wszystkie koty! Ale rybka złota ogonem odwróciła się do kota i popłynęła w inną stronę – tam, gdzie zarośla zielone… Wiec bardzo zmartwiony kot, wyszedł na podwórko i hyc skoczył na płot… A nad płotem rosła sobie leszczyna. Chodzi kot po płocie a myśli o złocie, stroszy sierść, grzbiet wygina….                                         Wtem wyskoczył Kruczek – Ja Cię tu nauczę, zaraz mi z płota złazić! Hyc, kot na leszczynę, gałązkę przygina, a złoty pył dymi z bazi.                  Bawiły się pięknie z panią przedszkolaki, a tu kot wskakuje przez okno. – Patrzcie, no tylko jakiś kotek złoty, wołają dzieci..                                  –  Och to jakiś kotek z baśni A kot dumny wielce, w złotej kamizelce, siadł w kąciku i jak to zwyczajnie kotki – językiem zamiast szczotki, myje się cały, no i prawda się wydała, to jest przecież kotek Białas. Leszczyna nad płotem kwitnie i rośnie, bo to już przedwiośnie i każdego z ochotą umaluje na złoto!

Zachęcam do obejrzenia domowego przedszkola, gdzie można obejrzeć teatrzyk kukiełkowy do tego opowiadania.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,marzanka-zimy-kolezanka,38487

A oto moje propozycje zabaw do tego opowiadania:

  1. Rozmowa na temat treści:

– O czym marzył kotek?

– Kogo odwiedził kotek?

– O co prosił słonko, kanarka, złotą rybkę?

– Jaka roślina rosła nad płotem?

– Kogo przestraszył się kotek?

– Co zrobił kotek, uciekając przed pieskiem?

  1. Zabawa z wykorzystaniem dramy – prowadzenie rozmów dziecko odgrywa rolę kotka, dorosły wciela się w rolę słonka, kanarka i złotej rybki.
  2. Oglądanie gałązek leszczyny, może rośnie w sąsiedztwie waszych domów

Leszczyna pospolita jest dużym krzewem do 5 m wysokości, czasem wyższym. Wypuszcza wiele pni, które są zazwyczaj proste, wzniesione i tworzą szeroką, miotlastą koronę. Kora na pniach leszczyny jest popielata lub szarobrunatna, cienka i stosunkowo gładka. Młode pędy leszczyny są czerwonobrunatne, gruczołkowato owłosione. Kwiaty są zebrane w charakterystyczne długie, zwisające, walcowate kotki (bazie), zgrupowane po 2-4 na szczytach bocznych gałązek. Kiedy zima ma się ku końcowi, podczas pierwszych cieplejszych dni – zwykle pod koniec lutego lub w marcu – kotki nagle silnie się wydłużają, rozluźniają, otwierają, stają się miękkie i żółte. W tym czasie dojrzewa pyłek, który jest roznoszony przez wiatr. Pyłku tworzy się bardzo dużo. Wystarczy lekko stuknąć bazię palcem, żeby wyleciała żółta chmurka pyłku. Owoce leszczyny pospolitej to tzw. orzechy laskowe długości 2-4 cm, ze zdrewniałą owocnią (skorupką), otoczoną przez jasnozieloną postrzępioną okrywę.

  1. Zab dyd „Co przyniosła ze sobą wiosna?” (a może potraficie dodać coś od siebie o czym nie było mowy w opowiadaniu) – kwiaty, ptaki, motyle itp.
  2. Wiosenne rebusy:

I grupa: rysunek „krowa” – wa = kus

rozwiązanie krokus

II grupa: sko – rysunek wrona – a = ek

rozwiązanie skowronek

III grupa: rysunki bazie, skowronek, bocian, kwiaty, trawa – należy ułożyć wyrazy w odpowiedniej kolejności aby wyszło zdanie  – wiosny., oznaki , To

rozwiązanie To oznaki wiosny.

IV grupa:

sylaby kus, kro

rozwiązanie krokus

 

  1. Zabawa naśladowcza do piosenki „Maszeruje wiosna” w zakładce rytmika. Dzieci w sposób dowolny naśladują słowa piosenki.

 

  1. Praca plastyczna – pomysły na wykonanie baziowych kotków, mam nadzieje, że materiały macie w domu. Proszę o fotki, pozdrawiam ciepło:)

TAK DZIŚ REALIZOWALIŚMY NASZE ZADANIA