GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 44 (25.05.20.r)

GRUPA CIEBŁOWICE, 24.05.2020, 19:19

25.05.2020

W tym tygodniu nadal mówimy o naszych rodzicach, śpiewamy i recytujemy dla nich, robimy laurki i portrety, kto jeszcze nie zrobił. Od dzisiaj niektórzy z Was wracają do przedszkola, dla pozostałych w miarę możliwości będą zamieszczane propozycję zabaw i zajęć. Zachęcam do korzystania ze wszystkich udostępnionych na stronie przedszkola pomysłów pracy w domu z dzieckiem.

Temat dnia: Nasi rodzice

  1. Proszę, aby dzieci rozwiązały zagadki:

Jest jedyna na świecie – nigdzie lepszej nie znajdziecie. Z nią można bawić się, uczyć i śmiać, przy niej nic złego nie może się stać. (mama)

Wszystko zrobić potrafi w domu. O tajemnicach nie powie nikomu. Często z nim w piłkę nożną gramy i bardzo, bardzo go kochamy. (tata)

  1. Oglądanie kalendarza. Zwracanie uwagi na Dzień Matki i Dzień Ojca. Dzieci rozmawiają z Rodzicem na temat znaczenia słowa święto. Rodzic wyjaśnia dzieciom, że 26 maja obchodzimy Dzień Matki, a 23 czerwca – Dzień Ojca. Pytamy dzieci, dlaczego rodzice mają swoje święto. Dziecko wypowiada się na ten temat.
  2. Zabawa bieżna Mama (tata) i dziecko.Dziecko z mamą lub tatą dobierają się w pary. Dziecko biega z rodzicem  parami w różnych kierunkach: mama (tata) biegnie z przodu, dziecko podąża jej (jego) śladem. Następuje zmiana ról. Naśladujemy swoje dziecko, rodzica.
  3. Zabawa ruchowa Ciasteczka dla taty. Dla każdego dziecka kolorowy krążek i klocek. Dziecko ustawiaj się w rzędzie po jednej stronie pokoju .Dajemy dziecku kolorowy krążek (tackę , deseczkę) i klocek . Dziecko ustawia klocek na krążku. Przechodzi z jednej strony pokoju  na drugą, starając się, aby klocek nie spadł – niesie  ciasteczko dla taty.
  4. Zabawa z piłką. Dziecko podaje imiona swoich rodziców, potrzebujemy piłki, napisy: mama, tata. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który rzuca piłkę i zadaje pytania, np.: Jak ma na imię twoja mama? Dziecko, chwyta piłkę i   odpowiada na pytanie. Następnie  prosi dzieci o podanie imienia  taty. Rodzic zwraca uwagę dziecka, że słowa mama i tata składają się z dwóch tak samo brzmiących sylab. Dziecko  dzieli rytmicznie słowa mama i tata (na sylaby, głoski). Rodzic  pokazuje napisy mama, tata do odczytywania i zawiesza je w dowolnym miejscu. Dla utrudnienia można napisać imiona mamy i taty, dziecka.
  5. Słuchanie opowiadania i rozmowa na jego temat:

– Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca – przypomniała pani. – Z tej okazji przygotujemy przedstawienie, wymalujemy laurki i zorganizujemy wspaniały festyn rodzinny. A to wcale nie koniec atrakcji. Rodzice także mają coś dla was – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole i opowiedzą o swojej pracy. – Może tata Bartka przyjedzie wozem strażackim… – rozmarzyli się chłopcy – albo tata Wojtka opowie, jak się walczy z przestępcami… Żaden z nich nie zgadł, ponieważ pierwszym gościem był tata Ali – zawodowy treser psów. Przyszedł z labradorem o imieniu Bosman i zaraz zaprosił wszystkich na podwórko. – Bosman już niedługo przystąpi do bardzo trudnego egzaminu na przewodnika osób niewidomych – opowiadał – czeka go naprawdę odpowiedzialna praca. Bosman chyba to rozumiał, bo bezbłędnie wykonywał wszystkie polecenia swego pana. Dziewczynki miały nadzieję, że do przedszkola przyjdzie mama Emilki, która jest aktorką, i… nie zawiodły się. Nie tylko przyszła, ale jeszcze przyniosła ze sobą całą walizkę lalek teatralnych. Pokazywała, jak wkładać na rękę pacynkę, jak poruszać kukiełką, a jak – marionetką. Każdy, kto chciał, mógł sam spróbować. Następnego dnia gościem Biedronek była pani dietetyczka, czyli mama Zuzi. Opowiadała, co trzeba jeść, żeby być silnym i zdrowym. Pochwaliła się, że zamieszcza w internecie przepisy na pyszne i kolorowe dania, od których wcale się nie tyje. Na koniec poczęstowała wszystkich znakomitymi chipsami z suszonych jabłek i owsianymi ciasteczkami. – Ciekawe, kto nas odwiedzi dzisiaj? – zastanawiała się Ada, maszerując do przedszkola w kolejny poranek. – A może to wy kogoś odwiedzicie? – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo. – Dzisiaj będzie trochę inaczej niż zwykle – oświadczyła pani, gdy wszyscy skończyli już jeść śniadanie. – Kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Powiem tylko, że to całkiem niedaleko stąd. Zaciekawione dzieci ubrały się błyskawicznie. – Może to piekarnia? – próbowała zgadnąć Oliwka. – A może warsztat samochodowy? – zastanawiał się Wojtek. Gdy skręcili w następną przecznicę, Ada aż klasnęła w ręce. – Ośrodek zdrowia! – wykrzyknęła. – Tutaj pracuje moja mama! – I zagadka rozwiązana! – uśmiechnęła się pani. Mama Ady, w białym lekarskim fartuchu, przywitała gości w holu i zaprosiła na małą wycieczkę po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie się trzeba zarejestrować do specjalisty, w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do badania. Kto chciał, mógł posłuchać bicia swego serca, zakładając lekarskie słuchawki zwane stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego stanęła… mama Zosi.

– Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki? Oczywiście zgłosili się wszyscy.

– A pokażecie mi, jak to robicie? – spytała mama Zosi, wyjmując z szuflady plastikową szczękę i szczoteczkę. Konrad wziął szczoteczkę i raz-dwa przejechał po zębach, w prawo i w lewo.

– Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak – wyjaśniła pani doktor i zaprezentowała prawidłowy sposób czyszczenia zębów. Na koniec zaproponowała wszystkim mały przegląd. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła, że tak zdrowych ząbków życzyłaby wszystkim swoim pacjentom. „A może ja zostanę dentystką? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam…” Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Rodzic zadaje pytania:

−− Kto odwiedził dzieci w grupie Ady?

−− Czym zajmują się Twoi  rodzice? (przypomnienie)

−− Czy byłeś  kiedyś w gabinecie dentystycznym?

−− Na czym polega praca dentysty?

  1. Kontynuujemy rozmowę. Pytamy dziecko , dlaczego rodzice są ważni w życiu dziecka.
  2. Portrety naszych rodziców – zajęcia plastyczne. (kto jeszcze nie wykonał)

Oglądanie reprodukcji dzieł malarskich.

Wybrane reprodukcje malarskie dzieł dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, np. Stanisława Wyspiańskiego Macierzyństwo i Portret Ojca, szary karton. Pytamy dziecko ,  o dwie najważniejsze osoby w jego  w życiu  .  Następnie zapraszamy  dziecko do zajęcia miejsca przed miejsce , na którym  przyczepił wcześniej wybrane reprodukcje malarskie dzieł dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, zakryte szarym kartonem. Odsłaniamy  reprodukcje. Zachęcamy dziecko do wypowiadania się na temat tego, co widzi  i przypomnienie, co znaczy słowo portret. Dziecko, z pomocą rodzica., wypowiada się na temat przedstawionych reprodukcji. Opisuje wygląd kobiety i mężczyzny.

  1. Zapraszamy dziecko do wykonania portretów swoich rodziców. Omawiamy sposób wykonania pracy. Dziecko przygląda się swoim rodzicom. Można podpowiadać dzieciom kolejne etapy rysowania portretu, np. najpierw okrągła głowa, potem oczy, brwi, nos, usta, uszy, kolor włosów. Zadaje pytania pomocnicze, np. Czy mama nosi okulary? Czy twój tata ma wąsy? Kto już wcześniej robił kredkami może spróbuje użyć tym razem farb.