GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 36 (13.05.20.r)

GRUPA CIEBŁOWICE, 12.05.2020, 21:28

13.05.2020 Środa

W tym tygodniu zajmiemy się jeszcze tematem dotyczącym: higieny, odporność i zdrowia, gdyż on jest bardzo ważny w obecnym czasie.  Warto od najmłodszych lat kształtować u dziecka nawyki związane z dbaniem o zdrowie własne oraz innych osób, uświadamiać dzieciom, jak wiele ich zachowań sprzyja kształtowaniu dobrego samopoczucia. A więc zaczynamy:)

  1. „Myj ręce” – Na powitanie pobawcie się przy piosence o higienie.

https://youtu.be/-ZE8pcBtOgY

  1. Czystość – co to takiego? – Zapraszamy dziecko do wspólnego tworzenia definicji czystości. Wykorzystujemy do tego dowolny rekwizyt związany z czystością (ręcznik, gąbkę lub mydełko), przywołując wspólnie z dzieckiem (lub na przemian) skojarzenia z nim związane. W tej zabawie najważniejsze jest to, by odpowiedzi nie powielały się. W ten sposób powstanie baza wiedzy dotyczącą higieny.
  2. Jak myć ręce? – przed nami bardzo odpowiedzialne wyzwanie. Dziecko musi na moment stać się Strażnikiem Czystości. Kartę główną stanowi „historyjka obrazkowa”, która prezentuje prawidłowy sposób mycia rąk. Jednakże pewien mały chochlik odebrał ilustracjom kolory. Jednym z zadań będzie zatem pokolorowanie obrazków.

Karta_glowna_-_Instrukcja_mycia_rak

  1. Lista czyścioszka – zadanie to polega na stworzeniu przez dziecko i rodzica listy 5–10 sytuacji, po których wystąpieniu niezbędne jest umycie rąk. Dziecko podaje różne propozycje, a rodzic zapisuje je. Do każdego ze zdań dziecko tworzy ilustrację, która niczym piktogram przypominać będzie, kiedy myć ręce.
  2. „Czysty-brudny”- porównywanie obrazków.

Rodzic  odsłania dwa obrazki. Na jednym znajduje się dziecko czysto ubrane i zadbane, na drugim – dziecko w brudnym poszarpanym ubraniu, z rozczochranymi włosami, brudną buzią i rękami. Dzieci oglądają obrazki. Porównują wygląd dziecka na jednym i drugim. Określają, który widok jest przyjemniejszy. Mówią, co można byłoby zrobić, aby odmienić chłopca na obrazku.

  1. Słuchanie opowiadania „Brudasek”-Uświadomienie konieczności codziennego mycia całego ciała.

Bohaterem tej książeczki jest prosiaczek, Guciem zwany. Choć ma zawsze szczere chęci, zawsze chodzi upaćkany. Bardzo lubi włazić w błoto, nie przepuści też kałuży. W nich to chlapie się z ochotą, choć jest chłopcem dosyć dużym. Jest jak świnka cały brudny, brudne ręce i zeszyty:

– Wiesz, prosiaczku, byłbyś cudny, gdybyś choć raz był umyty. Mlaska, gdy śniadanie zjada, pijąc, głośno siorpie  przy tym. Wszystkim wkoło opowiada o posiłku znakomitym. Wypożyczył raz od Misia do czytania książkę małą, właśnie oddał mu ją dzisiaj, ale pobrudzoną całą. Kiedy klepnął on Zajączka, że Szaraczek aż się skulił, wtedy jego brudna rączka zapaćkała pół koszuli. U Misia na imieninach, nie wierzycie, patrzcie sami, zachowywał się jak świnka, sam zjadł tort… i ze świeczkami! Tego było już za wiele, jak świat światem, a las lasem. Uradzili przyjaciele, by nie bawić się z Brudasem.

– Chodźcie piłkę kopać razem lub się bawmy w chowanego!

– Bardzo chętnie, jeśli czasem się umyjesz, nasz kolego.

– Choć tak bardzo się starałem, mój ty Misiu, i Szaraczku, sam jak palec pozostałem w środku lasu na tym pniaczku. Coś szeptają Zając z Misiem:

– Prezent fajny mu zrobimy… urodziny… zdaje mi się, że Brudaska zawstydzimy. Nadszedł wreszcie dzień urodzin. Bukiet kwiatów, wielka paczka. Nasi przyjaciele młodzi obdarować chcą Prosiaczka. Nasz Brudasek zadziwiony: – Prezent całkiem ładnie pachnie. Mydło… gąbka… i szampony…

– Byś się taplał… ale w wannie! Od tej pory po zabawie, to stwierdziła cała paczka, w wannie pół godziny prawie tapla się jak młoda kaczka. Już nie brudny, lecz różowy. Jest czyścioszkiem jakich mało. I przyjaciół ma już nowych – lecz przezwisko pozostało.

  1.  Rozmowa na temat opowiadania- rozwijanie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami.
  1. Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez dzielenie wyrazów na sylaby; określanie liczby sylab w wyrazie.

  1. „Nasze dłonie- dbajmy o nie”- wykonujemy pracę plastyczną, która odbywała się w etapach.

– Dzieci naklejają sylwety dłoni (jedna dłoń będzie z zarazkami, druga z mydłem)

– rozdmuchują kleksy z wody i farby na jednej dłoni

– po wyschnięciu kleksów naklejają ruchome oczka i sylwetę mydła

– n-l dorysowuje śmieszne minki do kleksowych zarazków

 

  1. W nagrodę za udział w dzisiejszym zajęciu śmieszna piosenka o myciu:)

https://www.youtube.com/watch?v=LyrMNWZc6l4&feature=emb_title

Kilka ćwiczeń  gimnastycznych.

 

1.Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. Rodzic  gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym rytm do podskoków, dziecko podskakuje swobodnie po  dywanie . Kiedy muzyka milknie, postępuje  zgodnie z poleceniami: chodzi ciężko jak misie, tańczy lekko jak lalka , turla się jak piłka, podskakuje  jak pajacyk.

2.Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dziecko chodzi  na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.

3.Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dziecko naśladuje ruchy zająca, przenosząc  ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.

4.Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dziecko leży  na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladuje jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jedzie  w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).

5.Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dziecko staje wyprostowane i naśladują bociana, • unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Stara się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmienia nogę i powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.

6.Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dziecko  chodzi po  dywanie stopa za stopą, odliczając po sześć  stóp, a następnie staje na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarzając ćwiczenie, odmierza sześć stóp i zmienia nogę, na której stał bocian.

7.Ćwiczenie wyciszające „Marsz ”. Dziecko maszeruje  po dywanie

 

z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymuje się na chwilę i znów maszeruje.

https://youtu.be/IhHUMTQ5kOc

 

NASZE PRACE