GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 35 (12.05.20.r)

GRUPA CIEBŁOWICE, 11.05.2020, 20:16

Dzisiaj ostatni temat o mieszkańcach łąki – Małe owady i duże owady – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Barwy ochronne.

 

Cele: rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii w przyrodzie; utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki; utrwalanie wiadomości na temat znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt; rozwijanie mowy

 

  1. Zabawa na wesołe powitanie:

https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec

Dziś wesoło się witamy, wszystkich wkoło pozdrawiamy… naśladujemy słowa piosenki, rączki w górę, w dół, bioderkami poruszamy itd.

 

  1. Wysłuchanie opowiadania:

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.

– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.

Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.

Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe?

– Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.

– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.

– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują.

– Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.

Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.

– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.

– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.

– Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.

– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.

– Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.

– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania:

– Dlaczego motyle są kolorowe a żabki i pasikoniki zielone?

– Jakie znacie inne zwierzęta, które mają dostosowany wygląd zewnętrzny do środowiska, w którym żyją?

 

  1.  Połóżcie się na dywanie i posłuchajcie odgłosów z zamkniętymi oczami

https://youtu.be/IoC7WCfx6Z0

Otwórzcie książkę https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=77. Przeczytajcie tekstu zamieszczone pod ilustracjami z pomocą osoby dorosłej.

 

  1.  Obejrzyjcie zdjęcia owadów, nazwijcie je, podzielcie nazwy na głoski.

 

  1. Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Owady zapylają rośliny, oczyszczają glebę, produkują miód. Wiele owadów to szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. Często także są nosicielami chorób.

Wybierzcie sobie swojego ulubionego owada i ułóżcie 2 zdania z jego nazwą. Policzcie ile wyrazów występuje w każdym zdaniu.

 

  1. Zabawa ruchowa do piosenki „Motylki”

https://www.youtube.com/watch?v=NFvfoCdPQWU – zabawa motylki, dzieci poruszają się jak motyle, można dodać chustę jako uatrakcyjnienie zabawy.

 

  1. Powtórz wyraźnie poniższe zdania:

Żaby i chrząszcze mieszkają na łące.

Mrówki i trzmiele mają na łące pracy bardzo wiele.

Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko, wysoko żaby podskakują.

Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.

Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i grzeje słońce.

 

  1. Zachęcam do zrobienia budki dla owadów, lub narysowanie własnej wymyślonej, oto moja:)

 

BUDKI PRZEDSZKOLAKÓW