GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 32 (07.05.20.r)

GRUPA CIEBŁOWICE, 06.05.2020, 17:53

07.05.2020 Środa

Zaczynamy nowy temat „Majowa łąka” i jak tylko będzie pogoda zapraszam na wycieczka na łąkę, połączoną z zabawami badawczymi.

 

Temat: Łąkowe rachunki – zabawy kształtujące pojęcia matematyczne; rozróżnianie kolorów, łączenie w pary obiektów tego samego koloru, klasyfikowanie przedmiotów wg wielkości, przeliczanie w zakresie dziesięciu  i więcej, grupowanie wg ilości kropek.

Cel główny:

kształtowanie pojęć matematycznych,

poszerzanie wiedzy na temat wybranych owadów (motyle, pszczoły, biedronki),

wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki, w tym muzyki poważnej,

usprawnianie aparatu mowy w zabawach dźwiękonaśladowczych,

poznawanie świata polisensorycznie, wzbogacanie doświadczeń zmysłowych

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Piosenka na powitanie połączona z zabawą paluszkowa https://www.youtube.com/watch?v=I-7_UdxhVRI

Pokazujemy odpowiedni palec

  1. Rozmowa kierowana do wiersza:

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźć się przez chwilę

i stać się prześlicznym

barwnym motylem.

3.Zagadka: bez czego nie ma łąki?

W środku koło, na nim płatek, drugi płatek,

trzeci płatek, czwarty płatek i jest kwiatek.

(dzieci po kolei wąchają kwiatek w miarę możliwości).

  1. Teraz wyczaruję dla Was więcej kwiatuszków. (Rozkładamy sylwety 25 kwiatów lub kolorowe koła). Spacer po łące – opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (Mamy lornetkę z rolek po papierze toaletowym, dzieci poruszają się za rodzicem jeden za drugim).

Jest piękny, wiosenny dzień, wybieramy się na wycieczkę na łąkę. Słoneczko ogrzewa nas swoimi promieniami. Jest nam miło i ciepło. Ciekawie rozglądamy się dookoła. Trawy szumią. Wszędzie rosną kolorowe i pachnące kwiaty, zbieramy i robimy z nich mały bukiecik. Dmuchamy na dmuchawce, nasionka wesoło wirują. Nagle co to? Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z kwiatów (latamy i bzyczymy: bzz, bzz). Na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert, zobaczmy go z bliska (kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk). Spacerują biedronki, otrzepują łapki z rosy. O, przy małym strumyku wesoło skaczą zielone żabki i radośnie kumkają i rechoczą                         (skaczemy i mówimy: kum, kum, rech, rech), wysuwają język łapiąc muszki. Nagle jednak żabki ucichły, bo nad strumyk zbliżał się bocian (brodzimy jak bocian, wysoko unosząc długie czerwone nogi i mówią: kle, kle, kle, stajemy na jednej N, drugą opierając o kolano). Przed bocianem do norki schowała się też mała myszka (czworakujemy i mówimy: pi, pi, pi). Musimy już wracać do domu, ale co to – nad łąką fruwają piękne, kolorowe motyle, które podziwiają łąkę z góry. Przyglądamy im się z zachwytem. Wracamy dzieci, woła rodzic – wesoło maszerujemy do domu.

  1. Poznajemy wybranych mieszkańców łąki.

Chciałam przedstawić Wam pewnego mieszkańca łąki, oto gąsienica Gosia. To ciekawe zwierzątko, rodzi się dwa razy, najpierw jest żarłoczną gąsienicą, a potem wchodzi do śpiworka zwanego kokonem, a kiedy się wyśpi i z niego wyjdzie będzie przepięknym motylem – Małgorzatką.

Każdy z Was otrzyma teraz motylka, motylki są w 3 kolorach, podobnie jak kwiaty na naszej łące. Kiedy włączę muzykę, motylki będą wesoło fruwać wokół naszej łąki, kiedy muzyka umilknie, każdy motylek usiądzie delikatnie na kwiatku, który ma płatki w tym samym kolorze co motylek, motylek odpocznie spijając z kwiatka nektar, inna wersaja motylek z tamą samą liczbą kropek co cyfra na kwiatku.. (w tle „Uwertura do M.”, zabawę powtarzamy 3 razy) https://www.youtube.com/watch?v=7VFDHrGAHrk

Poruszamy się, jak podpowiada muzyka naśladując motyle.

Poznajcie pszczółkę Polę, to bardzo pracowite stworzonko, ma czułki i pasiaste ubranko, całymi dniami uwija się, że by zebrać dużo pyłku, z którego zrobi potem pyszny… miodek. Pszczoły mieszkają w ulach. Każdy z Was dostanie teraz jedną pszczółkę….

Czy Wasze pszczółki są takie same, czy różnią się od siebie. Pogrupujmy je, w dużym ulu umieścimy duże pszczółki, a w małym – małe (dzieci segregują pszczoły, wkładają je do dużej lub małej obręczy).

Poznajcie biedronkę Basię, ma czerwoną, nakrapianą sukienkę, to bardzo pożyteczny mieszkaniec łąki, zjada mszyce, które zjadają rośliny hodowane przez ludzi. Każdy z Was dostanie teraz jedną biedronkę (N rozdaje biedronki, w tle „Piosenka bez ogonka”). https://www.youtube.com/watch?v=dOaWLfHTwp8

Wasze biedronki, różnią się od siebie, jedne mają więcej, inne mniej kropek, są biedronki z dwoma kropkami – dwukropki, są biedronki, które mają ich więcej, pogrupujmy je wg ilości kropek (dzieci grupują biedronki, wkładają je do jednej z 4 obręczy oznaczonej kartonikiem z odpowiednią liczbą kropek 1-4). Biedronka nazywa jest bożą krówką, bo … dawniej na krówkę mówiono biedrunka…

Dzieci powtarzają rymowankę: „Biedroneczko leć do nieba, przynieś kawałeczek chleba”.

  1. Zabawa z pokazywaniem – „Maluśki pajączek” https://www.youtube.com/watch?v=iyUHe_mw1cE

Na koniec posłuchamy piosenki o pajączku Piotrusiu, który był malutki, ale bardzo dzielny, ilekroć wszedł po rynnie na dach i spadł deszczyk i pajączka zmył, to on nie poddawał się i znów wspinał się, kiedy słoneczko wysuszyło rynnę.

  1. Zadanie dla Was, rysujemy, kolorujemy wybranego mieszkańca łąki z dzisiejszego zajęcia:) Kto potrafi podpisuje lub układa podpis z wyciętych z gazetek liter.

 

NASI MIESZKAŃCY ŁĄKI