GRUPA CIEBŁOWICE zajęcia 12 (07.04.20.r.)

GRUPA CIEBŁOWICE, 06.04.2020, 19:52

07.04.2020 Wtorek

Witam i dziękuje za nadesłanie wielkanocnych prace i proszę o jeszcze, kto nie przysłał. Dziś temat „Nasz stół wielkanocny”

Cele ogólne:

– poznanie zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi,

– kształcenie umiejętności wypowiadania się zdaniami na określony temat,

– wdrażanie do zachowania zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi.

  1. Wprowadzenie do zajęcia – zagadka

Drewniany, czy wiklinowy,

obrus mieć na sobie lubi.       stół

Nogi ma zazwyczaj cztery,

lepiej by żadnej nie zgubił!

…………………………………..

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!                    Wielkanoc

Podzielimy się jajeczkiem,

bo dziś przecież…

  1. Przygotowania do świąt.

Dzieci ruchem przedstawiają czynności, wykonywane w domu (odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp.)

  1. Zapoznanie uczniów z wierszem pt. „Wielkanocny stół” Ewy Skarżyńskiej

Posłuchajcie wiersza o pięknym wielkanocnym stole (chętne dzieci mogą nauczyć się fragmentu wiersza, nagrać i pochwalić się nam):

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

  1. Co znajdowało się na stole? /wypowiedzi dzieci/, w miarę możliwości pokaz ilustracji tych rzeczy.
  2. Zabawa ruchowa „Ciasto”

Zabawa „Pieczemy ciasto”

Dzieci siedzą w kole i naśladują pieczenie ciasta. Wsypują mąkę do miski, mieszając obiema rękoma. Następnie wrzucają jajka- jedna ręka bierze jajko a druga skorupki wyrzuca za siebie. Aby ciasto się upiekło musimy je dobrze ugnieść, dlatego naśladujemy gniecenie ciasta wykonując ruchy naprzemienne – raz jedna ręka, raz druga.

  1. 6. Wspólne ustalenie: Co włożymy na wielkanocny stół?

Oby dzięki ludzkiej pracy

I opiece nieba

Nigdy na twym stole

Nie zabrakło ………… (chleba)

………………………………………..

Azorek radośnie

Przy koszyczku hasa,

Lecz nic z tego nie będzie.

– Nie dla psa ……………….. (kiełbasa)

…………………………………………..

W cebulowych łupinkach

Lub w farbkach kąpane,

W prześliczne desenie

Ręcznie malowane. (jajka)

………………………………………

Może być z cukru,

Z gipsu lub z ciasta,

Lecz najważniejszy jest

I basta!!! (baranek)

…………………………………..

Sypka jak piasek,

Jak śnieżek biała,

Smaku dodaje

Już szczypta mała. (sól)

…………………………………….

Skromne listeczki

Ciemnozielone,

Ale bez niego –

Co to za święcone? (bukszpan)

  1. Słuchanie piosenki „Do koszyka wielkanocnego” – link w zakładce rytmika.
  2. 8. Przedstawienie środkami plastycznymi wielkanocnego stołu lub rysujemy i kolorujemy jajko zgodnie z opisem:

Jajko jest różowe. U góry namalowane są zielone gałązki, na dole żółte kwiatki. Na środku jest niebieski pasek.

  1. Wykreśl z wykreślanki 7 wyrazów związanych ze świętami. Następnie zilustruj je rysunkami.

W S I B A Z I E

P I S A N K I M

Ż U R E K Z R R

J A J K A A Ł E

  1. Co jest prawdą?

Na Wielkanoc: łamiemy się opłatkiem, święcimy palmy i pokarmy, oblewamy się wodą, jemy karpia, jemy jajko.

  1. Uzupełnij zdania podanymi wyrazami:

malujemy, robimy, święcimy, polewamy, jemy

W okresie Świąt Wielkiejnocy ………………………..palmy, ……………………………jajka,…………………………………. baby i mazurki. ……………………………….. pokarmy.

Na śniadanie ……………………. jajka. W śmigus-dyngus …………………………………. się wodą.

  1. Wysyłamy gotowe prace:)

NASZE PRACE