KODOWANIE

Aktualności, 30.03.2020, 17:31

KODOWANIE W DOMU

KOCHANI

Wiem, że lubicie zabawy z kodowaniem. W przedszkolu mamy matę, kubeczki i inne pomoce, ale w domu też możecie się pobawić w kodowanie. Nauczcie mamę, tatę, brata, siostrę jak fajnie jest kodować. A o to propozycje do których nie będą potrzebne nam mata, kubeczki, komputer i drukarka. Zachęcam Was również jeśli macie możliwość do korzystania z rożnych innych pomysłów dotyczących kodowania, jeżeli posiadacie drukarkę to proście rodziców o karty pracy związane z kodowaniem.

Co nam będzie potrzebne?

Krzesła, kilka ulubionych maskotek, klocki, kartki, kredki i nożyczki…oraz chęć do zabawy.

Zacznijmy od łatwiejszych aktywności…

Połóż we właściwym miejscu…

Przygotuj krzesło i kilka zabawek (pluszak, klocki, piłka…). Ustaw krzesło i poproś, żeby  dziecko położyło zabawki zgodnie z podaną przez ciebie instrukcją np.:

Połóż misia na krześle,

Połóż niebieski klocek pod krzesłem itd.

Możecie zabawę wzbogacić o wspólne ułożenie jakiejś niezwykłej opowieści związanej
z przedmiotami, które biorą udział w tej zabawie.

Budujemy, budujemy…

Do tej aktywności potrzebne nam będą klocki. Najlepiej sprawdzają się typu lego, ale jeśli macie inne, to też będzie ok.

Do pierwszej aktywności z klockami potrzebujecie dwóch identycznych zestawów klocków, składających się z kilku klocków każdy. Jedna osoba tworzy budowlę, druga nie podgląda. Następnie osoba, która zbudowała coś z klocków, tłumaczy jak ma to zbudować druga osoba. Instrukcja musi być bardzo precyzyjna, żeby udało zbudować się identyczną konstrukcję.

 

Z krzesła na krzesło

W tej aktywności dziecko „zaprogramuje” rodzica, albo rodzic „zaprogramuje” dziecko.

Potrzebne będą krzesła (4-6), które ustawiamy tak jak na poniższym zdjęciu. Osoba, która zostanie zaprogramowana siada na jednym z krzeseł, a następnie wykonuje wszystkie podane przez drugą osobę komendy.( np.: wstań, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu, usiądź)  Potem można zamienić się rolami.

 

Kolorowe kwadraty…kolorowe klocki

Do tej zabawy potrzebujecie 16 karteczek (4 kolory po 4 kartki z każdego koloru) lub tyle samo klocków, można również użyć korki plastikowe od butelek, które zapewne są zbierane w waszych domach. Karteczki dają masę możliwości. Na poniższym zdjęciu opisane są dwie z nich, ale to tylko początek. Zauważcie, że regularnie ułożone kartki, tworzą kwadrat.

 

KODOWANIE W PRZEDSZKOLU

W obecnym roku szkolnym nasze przedszkole bierze udział w Ogólnopolskim Programie Uczymy Dzieci Programować „ Kodowanie na dywanie ”. Organizatorem programu jest marka EduSense. Czy nauka programowania ma sens w przypadku przedszkolaków? Tak, bo esencją tej sztuki jest logiczne myślenie i zdolność koncentracji. W naszym przedszkolu na dobre zagościły kolorowe kubeczki i mata do kodowania. Kodowanie nie różni się zasadniczo od budowania z klocków. Zabawy  z wykorzystaniem kolorowych plastikowych kubeczków i maty do kodowania stały się dla przedszkolaków nieograniczonym źródło radości i kreatywności. Kodowanie jest pełne radości, otwiera umysł, rozwija umiejętność logicznego myślenia, rozumowania, kształci wyobraźnię i kreatywność dzieci. A tutaj relacja z kilku naszych aktywności realizowanych w przedszkolu.